דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תפקיד המנחה במופע תאטרון פלייבק, תאטרון אימפרובזציה 

מאת    [ 05/03/2011 ]

מילים במאמר: 339   [ נצפה 2581 פעמים ]

תפקיד המנחה בתאטרון פלייבק הוא להיות רגיש למה שהמספר רוצה לספר, להקשיב , לקרוא בין השורות , לכבד את המספר ולהביע אמפתיה כלפיו.
אסור למנחה לפגוע במספר,לשפוט אותו , לחשוף דברים שהוא לא מעוניין לחשוף או לשתף את המספר בשיקוף (משום שאז זה הופך לפסיכודרמה).

אם המנחה בתאטרון פלייבק הלך רחוק מידי ומבין שהמספר לא מעוניין לחשוף יותר,הוא חייב  לעצור ולתת לשחקנים לשקף את סיפורו. אם המספר לא רוצה לחשוף שמות אמתיים בסיפור, הוא רשאי להמציא שמות בדויים. במידה והמנחה חושד שאחת הדמויות בסיפור יושבת בקהל/קבוצה הוא אינו צריך לבקש את המספר לספר את הסיפור, לא כדאי לסגור חשבונות במופע אימפרובזציה.


התחלה של מופע פלייבק היא קריטית מבחינת המנחה, הוא צריך למשוך את תשומת הלב של הקהל , לרתק אותם ולגרום להם לשתף פעולה. ניתן לפתוח מופע בעזרת דמיון מודרך ,לדוגמא להיזכר בתמונת ילדות שמאחוריה מסתתר סיפור. דמיון המודרך פונה לכל החושים ומעורר את המספר לשתף את הקהל בסיפורו. לעיתים ישנם סיפורים שהדחקנו לתת מודע ודרך הדמיון המודרך הקהל חש צורך לפרוק את הסיפור כמו בפסיכותרפיה. כאשר אין שיתוף פעולה עם הקהל המנחה יכול לבקש  מהשחקנים לספר סיפור וכך הקהל יכול להזדהות עם סיפור זה ולספר סיפור אישי דומה.


במידה והקהל לא משתף פעולה (במיוחד בהופעות הכוללות קהלים עם מתח פנימי, קבוצות עבודה, קהל העומד בפני שינוי או הבדלי מעמדות) ניתן לבצע שיקופים סביב נושאים , כלומר לבצע אלתור (אימפרוביזציה) של סיטואציות שונות בנושאים שקשורים לקבוצת היעד ובכך לעורר במשתתפים הזדהות עם הסיטואציות המוצגות.


לעיתים ישנם רגשות שליליים בקרב חברי הקבוצה, על המנחה מוטלת האחריות לאפשר לשחקנים לדבר ולהוציא את הכעסים , לנסות ללמוד אחד על השני , לדעת להקשיב ולקבל ביקורת. המנחה צריך גם להתמודד עם רגשות שליליים וכעסים המופנים אליו, להקשיב לחברי הקבוצה וללמוד דרך ההשקפה החיובית ולא השלילית. האינטראקציה בין חברי הקבוצה היא אינטראקציה של מערכת יחסים שיש לבנות אותה על כבוד, אמון, אמפתיה ויכולת הקשבה ולכן לוקח זמן רב עד שמגיעים להבנה, ולעיתים יש עליות ומורדות שיש לקבלן כדבר טבעי ולהתמודד עמן.

 

למאמרים נוספים בתאטרון פלייבק, אמפרובזציה.

רותם יהל לוי
דרמה תרפיסטית
שחקנית תיאטרון פלייבק "החברה מאיכילוב"




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב